niedziela, 6 kwietnia 2014

Cudze chwalicie, swego nie znacie.. 1# Fiołek wonny


Cześć!
Nie wiem jak u was, ale u mnie wiosna pełną parą. Co prawda rano było o wiele więcej słońca, ale teraz też nie mogę narzekać.
W dzisiejszym poście opiszę wszystko (co mi przyjdzie do głowy) na temat Fiołka wonnego. Idealny czas na jego zbiory jest właśnie teraz.
Właściwości
W Internecie w szczególności można znaleźć informację iż jest to idealny środek na kaszel (działanie wykrztuśne), a także na problemy z zaśnięciem- to są jego główne właściwości. Można z niego pozyskać także olejek eteryczny, jest on jednym z najdroższych olejków, często stosowany w perfumach. Znalazłam też parę informacji na temat jego działania na skórę, głównie maceraty oraz toniki, polecane jest też przemywanie nim twarzy. W kwiatach kandyzuje się owoce, a więc też nadaje się do gotowania. Ma także działanie moczopędne, rozkurczowe, napotne.
Jakie części rośliny?
Kwiaty oraz liście są najczęściej zbierane, jednak korzeń także się przydaje jako środek przeciwgrzybiczny.
Co zawiera?
alkaloid - violinę (zasadowe związki organiczne pochodzące z roślin), saponiny (substancja pochodna cukrów), olejek eteryczny, flawonoidy (barwniki roślinne), glikozydy fenolowe (pochodne salicyny) i śluzy.
Rozszyfrowanie tych składników jest trudne, ponieważ wymaga dość dokładnej analizy chemicznej. Ja nie będę się w tym zagłębiać, ponieważ nie znam się na tym do końca. Podstawowe zasady chemii znam, także jeśli chodzi o różne kwasy, ale to tylko tyle.
Przepisy
Macerat
Działa wykrztuśnie, uspokajająco. Także do przecierania twarzy.
2 łyżeczki kwiatów na 2 szklanki wody
Syrop
Na kaszel i bezsenność.
Należy sporządzić napar, z 50g kwiatów na 100ml wody, odstawić na 24 godziny, dodać 150 g cukru i podgrzać w średniej temperaturze nie doprowadzając do wrzenia ok 20 minut, po tym przecedzić.
Herbata
2 łyżeczki kwiatów na 1 szklankę wody, można osłodzić miodem, a także używać do twarzy jako tonik, lub płukać gardło.
Napar z liści
1 łyżeczka liści (suszonych) na 1 szklankę wrzątku, zostawić pod przykryciem 10 minut. Można pić, lub stosować jako tonik do twarzy.
Niżej zamieszczam zdjęcie rośliny wraz z układem korzeniowym

Miejsce, w którym u mnie kwitnie fiołek



Jeśli zamierzacie sami hodować rośliny, to jest kilka zaleceń wobec fiołka wonnego. Jest bardzo dobrą rośliną okrywową- w miarę szybko się rozrasta, ale jest bardzo niski. Jego książkowe stanowisko to cień, lecz u mnie rośnie w pół- cieniu i też jest mu dobrze, większość jest naokoło małej sosny. Gleba przepuszczalna, myślę że nie będzie wybredny co do gleb.

A tutaj się suszy mój fiołek ;)
Zebrałam niewiele kwiatów i liści, ponieważ  w tym roku mam zamiar przetestować, czy zadziała przede wszystkim na moją skórę. Kwiaty fiołka są bardzo drobne, tak samo jak i liście więc jest to zbieranina bardzo czasochłonna jeśli chcemy zrobić syrop, są do tego o wiele lepsze rośliny.
 
Jeśli chodzi o suszenie, to najlepiej w pomieszczeniu ciepłym, przewiewnym. Gdy zbierzecie już surowiec, najlepiej jest od razu posortować liście i kwiaty, i wyjmując ewentualne dodatki (np. źdźbła trawy). Następnie wszystko układamy na ręczniku kuchennym, może być papierowy, i suszymy. Na początku najlepiej pozostawić na parapecie przy otwartym oknie, aby ewentualni goście wyszli z kwiatów. Potem możemy przenieść w dogodne dla nas miejsce. Ja wkładam ususzone surowce do słoików, i opisuję je karteczkami, trzymam w dość chłodnym (ale nie bardzo zimnym) i zacienionym miejscu.
 
 
Pozdrawiam, Antymionka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz